Organisationskunskaper




Min bastis Agnetha har visst fatt for sig att jag ar en valdigt organiserad manniska. Jag har tankt pa saken och kommit fram till att jag maste verkligen ha lurat henne ordentligt. "ha ha ha" Nar vi vaxte upp tillsammans sa tror jag att det var mamma som organiserade mina grejor, laxlasning osv. Hade det inte varit for henne sa hade jag nog inte gjort laxor. Min mamma ar larare sa hon ville val inte skammas for mig. "skratt" Mamma var hemsprakslarare nar jag var en liten flicka, och hon var min larare en tid ocksa. Det tyckte jag var hemskt. Hon gav mig ALDRIG en femma i Finska. Hon sa: "Dina kunskaper i Finska ar inte tillrackligt goda, sa jag kan inte ge dig en femma. Du maste jobba hardare." Efter en tid, minns inte hur lange, sa fick jag en annan hemsprakslarare. Guess what.....jag fick en femma. Mamma trodde inte sina ogon. "skratt" Hon tyckte fortfarande inte att jag riktigt fortjanade den femman.

Nu nar Agnetha och jag har emailat varandra en tid, sa tror jag faktiskt att det ar hon som ar den mest organiserade av oss tva."smile" Om jag nu bara tar upp ett exempel: Nar vi "pratade" om att starta denna blogg.....ja hon tog tag i det hela omedelbart...skickade email till mig punkt for punkt hur jag skulle gora. Jag ar mer som en "snurrpanna"....."ha ha ha" Jag ar endast organiserad om det verkligen behovs.

Ni borde se rummet vi har vart kontor i har hemma. Min man ar extremt organiserad. Han alskar listor.....to-do och to-get ....flera stycken....i olika rum for olika saker har hemma....olika affarer osv. I borjan blev jag nastan KNASIG pa honom och hans listor."skrattar" Ja kontoret ja....min mans skrivbord skiner....jag har hogar pa och under skrivbordet. Lite hogar gor jag faktiskt med vilje, for att reta gallfeber pa honom...."skratt" Must loosen up the dude a little somehow! "ha ha ha"

Om jag skriver en matlista sa glommer jag den anda hemma. Jag foredrar att improvisera sa mycket jag kan har i livet. Det finns tillrackligt med masten....that's my two cents.

Vad sager ni? Listor eller inte...maybe somewhere in between?

Have a great day ya'll!

//Frida


Kommentarer
Postat av: Agneta

ha ha ha ha VAD kan jag säga... Jag är LÄRARE och MAMMA !!!!

ALLA säger att jag är så sturkturerad så ordningsam.. men precis som du Frida så luras jag! Me den som som har ADD måste jag ha ordning...med hans saker.. med mina egna är det KAOS. Men jag är en människa som ändå klarar av kaos.

Skriver inte upp saker... i första hand... men kanske efter ett antal missar så....hm.. ålder och ja...

Men gud... där ser man... du som var så otroligt duktig i skolan.. femmor i nästan allt.. ok inte i finska dååå... och så var allt din mammas förtjänst..(hmmm). Så säger V & A också... mamma utan dej hade det inte gått...

Sockerkaka:

Antal portioner: 10 Ingredienser

2 ägg

2 dl socker

3 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk vaniljsocker

50 g smör

1 dl mjölk

matfett och ströbröd till formen



:Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa sockerkaksformen. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker.



2. Smält smöret och häll i mjölken, så att allt blir ljummet. Häll mjölkblandningen i socker blandningen och rör om. Vispa ner mjölblandningen i smeten och häll den i formen.



3. Grädda kakan i 175 graders ugn i 28-30 minuter. Känn med en sticka om den är klar. Är stickan helt torr är kakan klar.



Tips: Vill du göra en tigerkaka tar du bort en tredjedel av smeten. Häll de första två tredjedelarna i formen. Smaksätt den sista tredjedelen med 1 msk kakaopulver. Rör ner den med en gaffel så blir kakan blir vackert strimmig.

2009-07-22 @ 09:45:52
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Frida

HIP HIP HURRAAA FOR ALLA MAMMOR...BASTISAR...och PAPPOR ska vi inte glomma! Ooooh....och larare....nej men syskon och djur ocksa....crap det har borjar bli svart nu....vill ju inte offend anyone....husbands .....nej men nu borjar det bli ridiculous ju! Thank you everyone who has and who is making my life better and happier!

2009-07-22 @ 18:09:30
Postat av: Frida

Tack for receptet bastis.....I hope it is dummy proof!? "skrattar"

2009-07-22 @ 18:11:24
Postat av: jayne

Hej bästis...

Mm.... men bäst av allt är kanske.. VI TVÅÅÅÅ... hi hi hi hi



Syster mår bättre... är på benen och på plats på hotellet... blev liv i luckan när de dök upp... bolaget hade inte kontaktat hotellet...



Jag har mailat bolaget...så här gör man ICKE...hi hi hi hi



Hoppas du får till sockerkaka.. a swedish cake...väl???

2009-07-22 @ 21:33:06
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag är list-nörd! Min fästman blir tokig på mig med mina listor så jag har försökt sluta, men då och då dyker de upp. vad vore livet helt utan listor?!

2009-07-22 @ 22:34:37
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Frida

Hade jag bett min hubby sluta med listor sa hade han nog blivit ledsen....I want him to be happy...if lists makes him smile...then so be it. "smile"



Tack Sara, du fick mig verkligen att tanka. "smile"

2009-07-23 @ 07:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0