La fiesta de cumpleanos!



Authentic Tacos.
MUMS!!!


Var grannfamilj hade en La fiesta de cumpleanos (fodelsedagsparty) igar for sina tva pojkar. Barnen ar 5 och 8 ar gamla. Det var inte sa att jag spionerade pa dem, dar var sakert 30 skrikande glada barn i swimmingpoolen.

Min hubby och jag var ute i tradgarden och jobbade med en broken sprinkler. Ok min hubby gravde och jag tittade pa mestadels. Mitt jobb ar val att se till att han far en liten break var 30 minut. "skrattar" De forsta 2 breaken far han mango juice och ice tea...ja sen blir det beer resten av ggr. "skrattar"

Innan vi skulle lagga av for dagen med gravandet sa vinkade grannarna till oss, och vi blev presenterade for barnens grandparents. Jag borjade babbla pa som vanligt....da sa var grannfru: "Jag ar ledsen men vara foraldrar pratar endast Spanska". Usch, jag kande mig riktigt dum!! Jag kan endast ett par ord pa Spanska som: Corona, pantalones, menudo, tacos och  Cinco de Mayo. "skratt" 
Medan vi stod dar och konverserade kom fodelsedagsbarnen och nagra andra barn och sa hej. Sedan sa ett av grannbarnen nagot till hans grandparents pa Engelska, och fadern oversatte det till Spanska. Da sa ett av de andra barnen: "Varfor pratar ni inte Spanska med era grandparents?" Det ena fodelsedagsbarnet sa: "Vi kan inte Spanska."

Jag tycker att det ar konstigt att grannbarnen inte talar Spanska. Foraldrarna pratar Spanska men bara Engelska med barnen. Iofs ar inte detta forsta gangen jag har hort detta. Jag har vanner som har Kinesiska foraldrar, och mina vanner talar endast Engelska. Har fragat varfor, men de vet inte varfor deras foraldrar inte lart dem Kinesiska.

Jag flyttade med mina foraldrar till Sverige nar jag var ca 10 man. gammal. Det forsta spraket jag larde mig var Finska. Nar jag borjade skolan sa larde jag mig snabbt Svenska.
Jag ar valdigt glad att jag kan tala Finska, annars hade det varit svarare att tala med mina grandparents ex.. Det hade ocksa kants valdigt konstigt att tala Svenska med min familj. Klart det blir en liten mix av Finska, Engelska och faktiskt Svenska numera. "skratt" Missforsta mig inte nu, jag tycker helt klart att man skall kunna tala spraket i det land man bor i.

Hade jag haft barn hade de fatt lara sig spraken jag kan, och nagra sprak jag inte kan. Why not? Barn lar sig valdigt snabbt. Fraga bara min mamma och Chomsky som ar experter i amnet.

Synpunkter? Anyone? "smile"

//Frida

PS. Agneta, du ar duktig pa sprak. Du kan ju mer Finska an jag kan Spanska.


Kommentarer
Postat av: Agneta

Jag delar dina tankar här och det finns forskning som också tyder på att detta är bäst. Om jag som är svensk skulle föytta till annat land och inte prata svenska med barnet finns det riser att barnen får ett "fattigt" språk.

Svenska är mitt spårk, här har jag alla ord för känslor, jag kan gamla svenska visor, sånger, sagor osv... därför ska jag främst lära mitt barn det språk.

Många föräldrar är dock rädda för att barnen inte ska lära sig landets språk..men som du skriver ; barn lär sig!!!!

Igår fick jag höra imse vimse spindel på finska...



Hämä-hämähäkki kiipes langalle.

Tuli sade rankka, hämähäkin vei.

Aurinko armas kuivas satehen.

Hämä-hämähäkki kiipes uudelleen



Rätt????

2009-08-02 @ 23:44:37
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Agneta

GLÖMDe

Hola, como estas? (Hej hur mår du?)



Bien, u tu? (Bra och du?)



Que pasa, vad är det

2009-08-02 @ 23:48:05
URL: http://abbagals.blogg.se/
Postat av: Frida

WOW A....Imse verkar (later...sjong for mig sjalv ha ha ha) ratt.

Var HORDE du sangen? Menar du att ditt minne ar sa bra att du kunde skriva ner the lyrics just nu och helt ratt as far as I can tell?



DU ar ett geni A!

2009-08-03 @ 02:28:16
URL: http://abbagals.blogg.se/
Postat av: Frida

Que te gusta tomar? (Vad vill du ha att dricka?)

Donde esta el bano? (Var ar WC?)

Bien hecho! (Well done!)

Que hora es? (Vad ar klockan?)



HA HA HAHA...vet ej om det ar ratt stavat?



2009-08-03 @ 02:41:58
URL: http://abbagals.blogg.se/
Postat av: Frida

Min hubby sa att vi kan ju alla aka till ett Spansk talande land nu eftersom du och jag ar sa duktiga pa Spanska. "ha ha ha"



Jag borde verkligen lara mig Spanska, for San Joses (CA) befolkning ar ca 30% Latinamerikanskt. Hade gjort livet lite enklare.

2009-08-03 @ 04:49:55
URL: http://abbagals.blogg.se/
Postat av: The one and only Agneta

Ha ha ha ha ha... Välkomna till Lär dig spanska med oss... ha ha ha ha...

Sången hörde jag på skördefesten hemma hos syrran och sen försökte jag hålla den i minnet... men... så jag fick använda herr Google..

Tänkte att jag ska ta med den till jobb... barnen älskar att lära sig nya språk.

2009-08-03 @ 10:27:27
URL: http://abbagals.blogg.se/
Postat av: annette

ser smaskigt ut! :-)

2009-08-03 @ 21:34:57
URL: http://loppingvin.blogg.se/
Postat av: annette

hihi..jadu Frida...klarade jag av att laga receptet så kan jag lova dig att du oxå kommer att lyckas L

det var gott och faktist väldigt enkelt!

berätta gärna vad du tyckte efter du har provat det!

ha nu en bra dag!

2009-08-05 @ 06:05:16
URL: http://loppingvin.blogg.se/
Postat av: Frida

Annette, I will let you know....forst maste jag handla bacon.....MUMS!

2009-08-05 @ 16:12:23
URL: http://abbagals.blogg.se/
Postat av: Leena

Hej Frida och Agneta!

Jag har jobbat med två- och flerspråkighet under ca 36 år. Det är nästan deprimerande att erfara att trots allt arbete med information och forskning kring modersmålets betydelse finns det fortfarande okunniga föräldrar och t.o.m. lärare. Det är vetenskapligt bevisat att en stadig grund i modersmålet är mycket viktig för ett barns utveckling och särskilt språkutveckling.

2009-08-06 @ 15:57:03
Postat av: Frida

HEJ MAMMA! Jippiee she found our blog! "SMIIIILE"

2009-08-08 @ 15:48:24
URL: http://abbagals.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0