allmän-särskild


Bild lånad här

När jag och Frida gick på högstadiet hade man allmän eller särskild matematik. Detta togs sedan bort och det är idag viktigt att se individen och ge dem rimliga mål. Att få dem att växa och utvecklas.

I våras fick yngste sonen, som går i åttan, göra ett diagnostiskt prov i matte. Man gjorde detta för att eleverna i åttan skulle delas upp i olika mattegrupper. Sonen kom i starkt G-VG gruppen. Idag fick de göra om "testet" för att se hur de ligger efter sommaren. Sonen är nervös, han vet inte hur det gick.

Han har varit duktig i matte, men i sjuan fick han en lärare som kunde förklara lite krångligt och klassen var lite småstökig på lektionerna. Jag hoppas han hittar tillbaka nu när han får ny lärare.

Om det sedan är fördel att dela in elever så här vet jag inte. Jag tycker det viktigaste är att man har en lärare som kan fånga eleverna och få dem att vilja komma vidare, experimentera och få prova logisk matte. Inte bara sitta och räkna sida upp och sida ner i en bok.

Äldste sonen hade tabeller en gång. Han satt och räknade sida efter sida... istället för att få gå ut och fråga på skolan:Hur många gånger har du varit på bio denna månaden, Vad gillar du bäst av ämnena i skolan...osv och sedan göra precis det man gjorde i boken. Då hade han fått ta reda på DET som intresserade honom och säkert hade det blivit mycket roligare då.

Men... jag kan bara hoppas att testet gick bra för min yngste son som har extremt höga krav på sig själv. Två fel på ett religionsprov..är ju inte så bra... hm  hm hm hm

Kommentarer
Postat av: Frida

Tva fel pa ett religionsprov.....din son later ju som ett GENI! Ar han en person som maste studera mycket innan prov eller does he just pick it up during class?



Mmmm matte....jag ar kanske konstig...men jag alskade matte...speciellt "wordproblems"....ha ha ha...klart jag alskar inte matte lika mycket som min hubby gor.....he REALLY loves it. "skratt" Han alskar att skriva pa tavlan vi har hemma...undrar varfor han inte blev larare?

2009-08-19 @ 21:44:17
URL: http://abbagals.blogg.se/
Postat av: The one and only Agneta

Japp... yngste sonen är sån som inte oftast behöver plugga så mycket.... han läser lite och vi diskuterat sen kan han...

Jag älskar också klura mattesvårigheter... LOVE LOVE... vilket jag inte trodde innan mina mattepoäng på högskolan!!! Jag tyckte jag var urkass på matte.. men fel hade jag!!!!!

Kanske hubbyn borde bli mattelärare...

2009-08-20 @ 19:49:07
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: The one and only Agneta

hej på dej

Vet inte varför hjälpmedeln är till PC... men det krånglar också med Vista tex... ska vara PC med windows för att fungera. Men hjälpmedlen är inte gjorda i Sverige.. vad jag förstår.

Men min logoped menar att det SKA gå med mac också... men man måste "krångla" lite innan.. och det kan icke jag! Vill inte heller när det är lånedator från skolan... herreguuuuuud... så det får skolan ta.

Sen är det ju skillnad på licenser. Jag har fått låna tre olika hjälpmedel från landstinget och köpt tre, dessa är hemmalicenser. Nu vill alltså skolan "låna" dessa... men skolan har en helt annan licens oc kostnad.

OM det nu dessutom är så att skolan har MÅNGA andra elever med svårigheterna... så.. Sen är de skyldiga att köpa in det enligt skolinspektionen (såklart).

Usch ja... usch... HELG!!!!!

KRAM mate

2009-08-21 @ 06:28:35
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Wille Thomas

Jag kan inte hitta mina gammla recept men jag hittatde ett recept som verkar vara riktigt bra



Ingredienser 1 kg musslor, färska (1 påse)

0,5 st gul lök, finhackad

0,5 dl persiljestjälkar, finhackade



2 dl vitt vin, torrt

2 dl vatten

1 krm svartpeppar

450 g kycklinglårfilé

0,5 msk olivolja

0,5 tsk salt

1 tsk paprikapulver

2 st chorizokorvar

325 g babyoctopus, (frysta från fiskdisk)



4 st tomater

1 st gul lök

2 st vitlöksklyftor

1 st chili

1 st paprika

1 msk olivolja

4 dl avorioris, (Risenta)

0,5 g saffran

4 dl musselbuljong



2 dl vin/vatten

1 st hönsbuljongtärning

500 g oskalade räkor, (ca 200 g skalade)



1. Skölj och skrapa musslorna och släng dem som inte sluter skalet när du knackar på dem. Blanda lök, persilja, vin, vatten och peppar i en stor kastrull.

Koka upp och häll ner musslorna, blanda om och lägg på lock. Koka rejält under lock ca 3 min tills alla musslor öppnat sig. Blanda ev om någon gång under

koket. Dra kastrullen från värmen och låt stå ca 5 min.

2. Ta upp musslorna och plocka ur dem ur skalen,

men spara några med skal till dekoration. Sila musselbuljongen genom en finmaskig sil. Den ska

användas att koka riset i.

3. Skär kycklinglårfiléerna i bitar. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek bitarna tillsammans med paprikapulver och salt ca 2 min så att de får färg runtom. Lägg de brynta bitarna åt sidan, de ska senare

koka färdigt i riset.

4. Stek chorizokorvarna hela i stekpanna på medelvärme tills de är genomstekta. Lägg åt sidan och fräs bläckfiskarna direkt i samma stekpanna ca 1 min. Lägg även dem åt sidan.

5. Koka upp vatten i en kastrull. Skär ett kryss i toppen

på tomaterna och lägg dem i det kokande vattnet några sekunder tills skalet börjar flagna. Ta upp och spola dem snabbt i kallt vatten. Dra bort skalet, dela tomaterna och skrapa bort kärnorna. Skär tomatköttet i

klyftor.

6. Finhacka lök, vitlök och chili. Ansa och skär paprika

bitar. Hetta upp olja i en wok, stor stekgryta eller paellapanna. Fräs lök, vitlök, paprika och tomatbitar

ca 1/2 minut. Tillsätt ris och saffran och låt det fräsa

med under omrörning ca 1 min. Häll på musselbuljongen (4 dl) samt extra vin eller vatten.

Smula ner buljongtärning och blanda ner de brynta kycklingbitarna. Låt alltsammans sjuda utan lock ca 20 min tills vätskan kokat in. Riset ska vara mjukt men ha en kärna kvar.

7. Skala under tiden räkorna och skiva de stekta korvarna. Blanda ner räkor, korv, kokta musslor och stekta bläckfiskar strax före serveringen så att alltsammans blir varmt.



Hoppas detta funkar



Kram Wille

2009-08-21 @ 07:21:08
URL: http://wilens.se/wordpress/
Postat av: Frida

Tusen tack Wille! Jag skall prova receptet pa Sondag.

Trevlig helg!

2009-08-21 @ 07:52:19
URL: http://abbagals.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0